Hofschilderijen
In de 18e eeuw hing men schilderijen uit familiebezit op in de Regentenkamer van het Rijpenhofje. Van de negen schilderijen, die in 1839 in het notulenboek in de Regentenkamer van het Rijpenhofje vermeld stonden, waren er in 2013 vier te traceren, waarvan ik op deze pagina twee kan tonen en twee op de volgende.
Op 18 juni 2013 berichtte mevrouw R. Staats van de afdeling ‘conservatie 17e-eeuwse schilderijen’ van het Rijksmuseum (accentuering fk):
Het portret gemaakt door Govert Flinck... is het Portret van een man, bekend als Gozen Centen (1611 / 12). Het paneel is in ca. 1639 gemaakt. In onze documentatie staat het volgende:
‘Hing vroeger in het Rijpenhofje te Amsterdam. In bruikleen van de Diakenen des Verenigde Doopsgezinde Gemeenten, aldaar 1900 verkregen in 1970 als geschenk van de Commissie voor Fotoverkoop.'
Op 12 en 19 februari 2013 fotografeerde ik de schilderijen Gozewijn Centen en zijn gezin en Gerard van de Rijp in zijn tuin in de Singelkerk te Amsterdam. Het eerst genoemde schilderij kan ieder kerkbezoeker ongehinderd bewonderen aan de muur tegenover de oostelijke uitgang van de kerkzaal. Geduldig en vriendelijk verstrekte de koster van de Singelkerk, de heer M. Albas, toegang ook tot het tweede schilderij, het tuinportret van Gerard van de Rijp. Om deze twee opmerkelijke schilderijen draait deze sectie van de site.
Op 13 april 2010 vond mevrouw N. Klaversma van de ‘informatiebalie collectie’ in het Historisch Museum Amsterdam...
... slechts één schilderij, dat oorspronkelijk afkomstig is uit het Rijpenhofje , te weten het portret van Dirk Baltus (inv. nr. SA 28389). Dit schilderij werd door het museum op de veiling van 28 oktober 1969 (lotnr. 383) bij veilinghuis Mak van Waay (later samengegaan met: Sotheby's) te Amsterdam gekocht.
In 1876 vond de heer D. de Vries Az. negen schilderijen in de Regentenkamer van het Rijpenhofje. Hij vermeldde ze in het tijdschrift De Gids:
[Van d]en naam van Flinck is een (nagekomen) stukje te vinden, dat zooal geen meesterstuk, toch de aandacht verdient, daar... [het] een der oudste, misschien het oudste, geteekend stuk van Flinck is, dat men tot heden kent. Het is geteekent G. Flinck 1636 en geeft ons het portret te aanschouwen van Jacob Dircksen Leeuw, waarschijnlijk behoorende tot hetzelfde Doopsgezinde geslacht, waarvan verscheidene leden door Vondel zijn bezongen en dat zich meermalen verzwagerd heeft met de Doopsgezinde Blocken en de van Lennepen, welke laatste te dier tijde nog niet tot de kalvinistische staatskerk waren overgegaan. Jacob Leeuw is door Flinck voorgesteld, ten voete uit staande in een landschap. Het portret heeft zooveel geleden, dat een nauwkeurige beoordeeling eerst kan volgen wanneer het stuk behoorlijk is verdoekt. Wij twijfelen niet, of de regenten van het Rijpenhofje zullen dit door Flinck op 21 jarigen ouderdom geschilderde portret op den rechten prijs weten te schatten, en in ‘t algemeen toonen eerbied te bezitten voor de schilderijen die aan hunne zorg zijn toevertrouwd. Tegelijk met deze merkwaardige Govert Flinck, vonden wij op het genoemd Doopsgezinde hofje, gelegen op de Rozengracht, niet ver van de plek waar Rembrandt den laatsten adem uitblies, acht andere schilderingen, waarvan wij de opgave laten volgen, voor zoover de namen betreft, geput uit een notulenboek van het jaar 1839:
- Vrouweportret uit de laatste helft der 16e Eeuw. Op de achterzijde van het paneel staat met zwarte letters W. Kay.
- Portret van Dirck Baltus, een fijn en dun gepenseeld borstbeeld, waarop wij een naam des schilders meenen te zien, eindigende met de letters...y c k.
- Portret van zijne zuster, gem. aet. 35 1635, lief vrouweportretje op rond paneel, in achtkant lijstje.
- Het bovenvermelde portret van Jacob Leeuwen Dircksen [G. Flinck 1636].
- Portret van Gore Cents, een baardeloos jongman, met grooten hoed op het hoofd (paneel).
- Portret van Jan v. Laar, op paneel. Deze slecht geteekende en slecht geschilderde kop verdient geen betere plaats dan de donkere en van schier alle licht verstoken Regentenkamer, waar deze portretten door mij werden gevonden.
- Portret van Gerard de Rijp, wandelende in zijn, in 18e eeuwschen smaak aangelegden tuin.
- Portret van Job Sieuwerts (Aetatis suae Aos 73 8/m C. Lubienietzky 1713).
- Familiestuk, voorstellende Gozewijn Centen en zijne huisvrouw Maria van de Rijp, met hunne twee zonen Jan en Job van de Rijp Centen, door C. Lubienietzky, 1721.