Geschiedenis
Sceptische kennismaking
In 2001 hoorde ik voor het eerst van familieopstellingen. Sceptisch ging ik op weg naar Rijswijk, om eens een opstellingendag mee te maken. Dankzij de NS kwam ik te laat en struikelde midden in een lopende opstelling.
Wat was ik verbaasd, dat ik het gebeuren meteen principieel kon begrijpen, zonder enige uitleg of inleiding vooraf. Pastorale en sociologische kennis en ervaring lieten wat ik zag en hoorde direct zinvol op zijn plek vallen. De positieve uitwerkingen, op vraagstellers, representanten en zelfs toeschouwers, waren duidelijk. Al gauw stond ik in representaties voor anderen en ervoer het fenomeen aan mijn eigen lijf en ziel.
Voorzichtig begin
Gebeurtenissen in en vragen over mijn eerste vijftig levensjaren klopten al een poos aan de deur. Om bewust en doelgericht aan eigen levensthema's te werken, nam ik aan verdere opstellingendagen deel. Met nieuwe inzichten, in familie, relatie en meer, kon ik nu bewust en actief mijn levenshouding bijvijlen. Ik beleefde het nut van opstellen aan me zelf en had de smaak te pakken.
Bewuste voortzetting
Niet om haastig therapeut te worden, maar om rustig aan eigen ontwikkeling, balans en rijping te werken, koos ik in 2002 voor een gedegen opleiding. Ik meldde me aan bij DHISC, het ‘Duits Hollands instituut voor systemische constellaties’, en studeerde en werkte drie jaar lang hard met Duitse en Nederlandse studenten van verschillende leeftijden en achtergronden. Als Oostenrijker, die al twaalf jaar in Nederland leefde, paste ik er goed tussen. Uddhar Wolfgang Könighaus (1953 - 2010) zorgde voor een gedegen inleiding. Therapeuten van internationale reputatie zorgden voor de nodige verdieping en verbreding in diverse therapeutische methoden en technieken.
Coming Out
Medestudenten wezen me al vroeg erop, dat ik er een handje voor dit werk zou hebben. Herhaaldelijk werd ik in oefeningen en in pauzes om opstellingen gevraagd. Uiteindelijk vatte ik in 2005 moed en begon, zelf opstellingen aan te bieden.
Realistisch uitzicht
Therapeuten, coaches en organisatieadviseurs voegen diverse opstellingsmethoden toe aan hun gereedschapskist. Overtuiging en bekwaamheid variëren in het dagelijks gebruik. Sommige mensen gebruiken opstellen thuis, om alledaagse levens- en keuzevragen te belichten.
Parallel aan de economische crisis loopt de hype rondom het fenomeen opstellen uit. Tegelijk stimuleert kritiek uit allerlei hoeken kritische zelfreflectie en positiebepaling. In internationale wetenschappelijke samenwerking onderzoeken medici en therapeuten verbanden tussen lichamelijke symptomen en opstellen. De verliefdheid op een nieuw ontdekt fenomeen lijkt voorbij en het serieuze dagelijkse werk aan de relatie tussen therapeut en methode begint.
P. S.
Toen ik kennis maakte met opstellingen, waarschuwden pastorale ervaring en sociologisch inzicht me direct voor de ‘run’ op en overspannen verwachtingen naar Bert Hellinger. Bewust meed ik zijn bijeenkomsten, hoe urgent me sommigen er ook voor uitnodigden. Natuurlijk bestudeerde ik zijn boeken. Het stelde me gerust, dat hij bij DHISC niet doceerde.
In 2006 bezocht ik dan het ‘International Constellation Intensive’ in Bernried, Duitsland. Therapeuten, die ik al van DHISC en elders kende, hielden lezingen en workshops. Onverwachts verscheen Bert Hellinger en werkte een middag in het plenum. In de wandelgangen merkte ik de spanning. Niet lang daarna distantieerden zich toonaangevende therapeuten en opstellers uit verschillende landen gezamenlijk van hem. Daarmee protesteerden zijn tegen diverse claims en praktijken van hun oude collega en vriend.