Veelzijdige libido
Nog steeds geeft de omgangstaal Freuds eenzijdige visie op libido, de kracht van de psyche, weer. Zij wordt in navolging van Freud meestal opgevat als appetijt op seksualiteit.
Freuds collega's al vonden hem eenzijdig gefixeerd op seksualiteit. Zo wees Alfred Adler (1870 - 1937) alternatief op het streven naar macht als libidomanifestatie.
Jung achtte beide verschijningsvormen van libido, seksualiteit en machtstreven, belangrijk, maar ook te beperkt om het fenomeen psyche in de rijke verscheidenheid van haar werkingen te kunnen beschrijven en te begrijpen. Hij herdefinieerde het libido begrip. Analoog de energievoorstelling in de natuurwetenschappen definieerde hij libido als een neutrale psychische energie. In zijn ogen stuurden psychische processen de libido in uiteenlopende richtingen en uit libido zich niet slechts in ‘zin in seks’ en ‘zin in macht’. Als psychische energie uit libido zich bijvoorbeeld ook in een complex, in ethos, hobby, kunst, liefde, ziekte en meer. (Jung VW 7)
Jung wendde zich consequent af van eenzijdige determinismen, zoals een materialistisch-mechanistisch beperkt wereld- en mensbeeld als ‘zinloze, kwantitatieve en deterministische machine’ (Heitler in Jaffé 1979: 34).
- 100 jaar Rijpenhofje
- Het Rijpenhofje
- Schilderijen
- Waardering
- Gerard van de Rijp in zijn tuin
- Het spirituele hof
- Het beminde hof
- Het analytische hof
- Appels en peren vergelijken
- Alchemie, Chassidisme en tuinkunst
- Jungiaanse en symbolische psychologie
- Van de Rijps tuinkunst als onbewuste expressie
- De hogere én de lagere mens
- Een momentopname van innerlijke rijping
- Vier, drie, twee en één in het tuinportret
- Onvermoeide fascinatie
- Een leven lang
- Conclusie en wens
- Gozewijn Centen en zijn gezin
- Schilderijen
- Het Rijpenhofje in 1982
- Reglement voor het Rijpen Hofje 1837
- Vier eeuwen hofjes in Amsterdam
- Dank
- Bronnen